Hvad er Triple P?
Triple P giver forældre veldokumenterede værktøjer til at håndtere og understøtte deres barns adfærd, følelser og udvikling via fem principper om positivt forældreskab.
Oprindelse
Triple P er udviklet af professor i klinisk psykologi, Matthew Sanders, og hans kollegaer ved University of Queensland, Australien. Programmet er udviklet på baggrund af mere end 30 års forskning og afprøvning. Der foregår fortsat en løbende afprøvning og tilpasning af programmet af programudvikleren og dennes samarbejdspartnere.
Programmets overordnede mål
Triple P har som metode fem overordnede mål. Metoden forsøger, at:
For at opnå dette, bygger metoden på fem hovedprincipper om positivt forældreskab. Det er disse principper, som læringssessionerne i programmet er bygget op omkring.
Programmets fem principper
Teorien bag programmet
Teoretisk bygger Triple P på social indlæringsteori, kognitiv adfærds- og udviklingsteori, samt forskning om risikofaktorer forbundet med udvikling af sociale problemer og adfærdsproblemer hos børn. Derudover bygger programmet bl.a. på sociale læringsmodeller omkring forældre-barn interaktion, forskning om børne- og familieadfærdsterapi og anvendt adfærdsanalyse samt udviklingspsykopatologi - altså udvikling af psykisk sygdom.
Effekt
En lang række studier fra forskellige vestlige lande dokumenterer, at Triple P niveau 4 og 5 har en positiv effekt på forældre og børns adfærd. Læs mere her.
Ørstedsgade 44 6400 Sønderborg T: 6466 9605 E-mail: kontakt@skolenforoverskud.dk